Elementen werken-bij-site

Wat zijn de belangrijkste elementen van een werken-bij-site?

Een werken-bij-site is een must als je kandidaten op een laagdrempelige manier kennis wil laten maken met je bedrijf en wil verleiden om te solliciteren. We bespreken in dit blog welke elementen een succesvolle werken-bij-site bevat.

  • Echte content: medewerkers in de spotlight

Nieuwe collega’s moeten direct een gevoel krijgen bij het bedrijf als ze op de werken-bij-site rondkijken. Daarom is het heel belangrijk dat het een visueel aantrekkelijke website is. En daar horen geen stockafbeeldingen op. Zet je eigen medewerkers in de spotlight.

RECROOT maakt voor werken-bij-sites altijd gebruik van een combinatie van tekst, beeld en video. Dat prikkelt tenminste!

  • Doelgroepgerichte content

Als potentieel nieuwe medewerker van de technische dienst ben je waarschijnlijk niet zo geïnteresseerd in de marketingafdeling van een bedrijf waar je wilt solliciteren. En andersom ook niet. Als kandidaten content voorgeschoteld krijgen die niet relevant is, dan ben je ze kwijt. Zorg daarom dat je op je werken-bij-site met doelgroepgerichte content werkt. Zo maak je een kandidaat enthousiast en daarna komt de rest vanzelf. Bijna dan.

  • Een uitgebreide menustructuur

Kandidaten willen zelf kunnen bepalen wat ze lezen. Met een uitgebreide en duidelijke menustructuur hou je iemand langer op je werken-bij-site. Dat is ook direct een groot voordeel ten opzichte van een werken-bij-pagina. Daar moet een mogelijk nieuwe collega helemaal doorheen scrollen om de informatie te vinden waar hij of zij naar op zoek is. Dat vergroot de kans op afhaken aanzienlijk. Bij FysioHolland hebben we in het menu verschillende categorieën gemaakt. Een kinderfysiotherapeut heeft behoefte aan andere content dan een oedeemtherapeut. Beiden volgen met behulp van deze menustructuur hun eigen reis door de werken-bij-site.

  • Prikkelende call-to-actions

Een call-to-action is een hulpmiddel om een kandidaat naar de volgende stap te begeleiden. Dat zal in veel gevallen een vacature zijn. We adviseren onze klanten om in ieder geval bij iedere tekst een call-to-action te plaatsen. Je kan spelen met de plaatsing, maar ook met de kleur en inhoud.

  • Leesbare vacature lay-outs

We zien een heleboel werken-bij-sites voorbijkomen en vaak zijn de vacature lay-outs gestandaardiseerd. Zonde! Kandidaten komen op een vacaturepagina binnen en dat is dan ook direct je eerste én enige kans om een verpletterende indruk te maken. Een vacaturepagina moet prettig leesbaar zijn, visueel aantrekkelijk en passen bij je bedrijfscultuur. Als je een jong bedrijf bent met een informele cultuur, dan wil je speelsheid uitstralen. Op de vacaturepagina kan je dat laten zien door tekst af te wisselen met quotes, foto’s en een werken-bij-video.

  • Wervende teksten

Een werken-bij-site vraagt om wervende teksten. We merken dat recruitment vaak de marketingafdeling mee laat kijken als ze bezig zijn met een werken-bij-pagina of vacatures. Dat kan werken, maar vaak merk je dat de teksten dan te klantgericht worden. En een sollicitant is echt een hele andere doelgroep dan je klant.

  • Diverse contactmogelijkheden

Het is belangrijk dat het voor een kandidaat écht heel makkelijk is om te solliciteren. We raden je dan ook aan om meerdere contactmogelijkheden op je werken-bij-site te plaatsen. Wat nog niet veel bedrijven hebben is een Whatsappbutton. Deze is gekoppeld aan de mobiele telefoon van de recruiter die over de vacature gaat. Het is voor een kandidaat een hele laagdrempelige manier om een vraag te stellen. Daarnaast kun je denken aan een sollicitatieformulier en het simpelweg plaatsen van contactgegevens op de werken-bij-site, zodat kandidaten zelf kunnen e-mailen of bellen.

  • Relevante traffic

Als je werken-bij-site al deze elementen bevat, dan mis je nog één ding: traffic. Zonder traffic is je werken-bij-site een auto zonder brandstof. Met recruitmentmarketing zorg je dat je online gevonden wordt door de juiste kandidaten. Dit is iets waar je in moet blijven investeren, want alleen dan blijf je zichtbaar en ben je top of mind als iemand een nieuwe baan zoekt. RECROOT kan je helpen met het ontwikkelen en bouwen van een werken-bij-site én met recruitmentmarketing.