Laagdrempelig solliciteren

Hoe zorg je dat sollicitanten op een laagdrempelige manier kunnen solliciteren?

Bedrijven maken het sollicitanten vaak nog te moeilijk om te solliciteren en dat schrikt af. Interessante kandidaten gaan verder kijken en die ben je dan dus kwijt. Het is écht tijd dat bedrijven de rode loper uit gaan rollen voor sollicitanten, maar hoe je dat? Hoe zorg je dat mensen op een laagdrempelige manier bij je kunnen solliciteren?

Solliciteren in een paar klikken

Als consument komen we steeds makkelijker in contact met bedrijven. Even aan appje sturen of chatten met de klantenservice. Zo makkelijk horen sollicitanten ook met jou in contact te komen! We zien dat veel bedrijven nog steeds om een CV en motivatiebrief vragen, die ze het liefst per e-mail willen ontvangen. Dat is een hoge drempel voor sollicitanten.

Mensen solliciteren op nieuwe plaatsen, in de trein bijvoorbeeld, via nieuwe apparaten, zoals hun smartphone, en hebben niet altijd alle gevraagde documenten bij de hand. Tegen de tijd dat ze thuis zijn, is de kans groot dat ze al bij een ander bedrijf hebben gesolliciteerd waar het wel mogelijk is om op een nieuwe manier te solliciteren.

De nieuwe manieren van solliciteren

Het is in onze ervaring erg belangrijk dat het voor een sollicitant mogelijk is om op verschillende manieren te solliciteren. Iedere kandidaat heeft zijn of haar eigen voorkeur en daar moet je als bedrijf op inspelen. Wat we nu veel zien zijn de Whatsapp bots en de sollicitatieformulieren.

  • Whatsapp bot

Een Whatsapp bot is direct verbonden met de telefoon van een personeels verantwoordelijke. Sollicitanten kunnen via een chat op de website eenvoudig het eerste contact leggen en vragen stellen. We zien dat daar vaak veelvuldig gebruik van gemaakt wordt. Vragen die bijvoorbeeld gesteld worden:

  • Is de vacature al ingevuld?
  • Ik zie dat de vacature op fulltime basis is, maar is het ook mogelijk om minder te werken?
  • Heb je meer informatie over het salaris?
  • Sollicitatieformulier

Een sollicitatieformulier is ook erg laagdrempelig. Je kan het formulier helemaal aanpassen naar de wensen van jouw organisatie. We adviseren om alleen een aantal contactgegevens te vragen. Dat is genoeg om zelf wat onderzoek te doen op bijvoorbeeld LinkedIn én om vervolgens contact op te nemen met de kandidaat. Een uitgebreid CV of motivatiebrief komt in een later stadium wel.

Werken bij-website

Als je het mogelijk maakt om op een laagdrempelige manier te solliciteren, is het wel belangrijk om dat ook kenbaar te maken. We zien te vaak op een werken-bij website dat de sollicitant écht op zoek moet naar waar en hoe te solliciteren. Zorg dus niet alleen dat het mogelijk is om op verschillende manieren te solliciteren, maar maak die ook kenbaar door middel van call-to-actions.

Nu krijgen we vaak de vraag van bedrijven ‘Krijg ik als ik om zo weinig informatie vraag niet allerlei reacties van mensen die eigenlijk ongeschikt zijn voor de functie?’ Deze nieuwe manier van solliciteren maakt het extra belangrijk dat er uit je werken bij-website en vacatures heel duidelijk naar voren komt wat de bedrijfscultuur is en wie daarbij passen. Als dat helder is, dan gaan mensen die zich daar niet in herkennen, niet solliciteren.

De markt is erg veranderd en het is tijd dat bedrijven de rode loper uitrollen voor sollicitanten. Hoe pak jij dat aan? Kunnen mensen op verschillende manieren bij je solliciteren? En hoe zit het met je werken bij-website? Is het duidelijk hoe de bedrijfscultuur eruitziet en wat voor types daarbij passen?

RECROOT helpt je graag met het klaarleggen van die rode loper en voorziet je van vrijblijvend advies om je als werkgever op een aantrekkelijke manier te presenteren op de arbeidsmarkt. Wat kunnen we voor jou doen?