Persoonlijke onboarding

Een persoonlijke onboarding? Zo pak je dat aan

Op hun eerste werkdag willen nieuwe medewerkers de bevestiging krijgen dat ze een goede keuze hebben gemaakt. En in de eerste maand bepalen ze of jouw bedrijf leuk genoeg is om voor te blijven werken. Het is dan ook cruciaal dat je het onboarden persoonlijk maakt. In dit blog leggen we uit hoe je dat aanpakt.

Waarom is een onboarding belangrijk?

Voor de duidelijkheid staan we eerst stil bij wat we verstaan onder onboarden, ook wel de inwerkperiode genoemd. De onboarding begint op de eerste werkdag van een medewerker. In de periode daarvoor heb je het over de pre-boarding en in de periode daarna over off boarden.

Het is de inwerkperiode waarin je medewerkers aan je bedrijf bindt. Iemand wil ervaren dat hij op de juiste plek zit en zien dat je in zijn carrière wil investeren. Je krijgt in deze periode een grote kans om indruk te maken en dat is met de krapte op de arbeidsmarkt belangrijk. Heel belangrijk.

Hoe ziet een persoonlijke onboarding eruit?

Laten we voorop stellen dat er geen formule is voor de perfecte onboarding. Helaas. Het is belangrijk dat de activiteiten in de inwerkperiode bij de organisatiecultuur passen en dat het programma persoonlijk is. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om dat voor elkaar te krijgen.

Communicatie

Blijf met de nieuwe medewerker in contact nadat het contract getekend is. Zorg dat het helder is wanneer en waar iemand verwacht wordt op de eerste werkdag. Deel het programma voor de eerste week vast. En het zit in deze communicatie in de details. Is het de bedoeling dat iemand zijn auto op een bepaalde plek parkeert? Hoe zit het met de lunch? Zijn er formulieren die vast ingevuld kunnen worden? Informeer je nieuwe collega hier vooraf over. Zorg dat er geen vragen in de lucht blijven hangen.

Persoonlijke aandacht

Ruimte voor eigen inbreng in de inwerkperiode maakt dat het programma heel persoonlijk wordt en je nieuwe collega zich gezien voelt. Ga in gesprek en kijk waar de behoefte ligt. Gebruik absoluut niet hetzelfde programma voor iedere collega.

Ruimte

We zien dat veel bedrijven de onboarding in één week ‘proppen’. Alle dagen worden helemaal volgepland met kennismakingen, documenten doorlezen, meekijken etc. Vergeet niet dat een nieuwe medewerker enorm veel prikkels te verwerken krijgt. Informatie blijft dan ook niet hangen als je het zo aanpakt. Spreid de onboarding over de eerste maand uit.

En werk je bij een grote organisatie? Plan dan bijvoorbeeld geen individuele kennismakingen om ruimte in de planning te houden. Laat je nieuwe collega in één keer met een aantal mensen kennismaken. Een leuke tip is om met vragenkaarten te werken. Zo blijf je weg bij de standaardvragen en leer je iemand op een originele manier kennen.

Afwisseling

Zorg dat het inwerkprogramma afwisselend is. Plan niet zes kennismakingen achter elkaar. Wissel tussen kennismaken, informeren en zelf aan de slag. En niet onbelangrijk: plan de afspraken vast voor je nieuwe collega in.

Voldoening

Kijk eens naar bovenstaande punten. Hou je hier tijdens het onboarden van nieuwe medewerkers bij jouw organisatie rekening mee?

Door wat ruimte in de planning te laten, geef je een nieuwe medewerker gelijk kans om zelf aan de slag te gaan. Dat geeft voldoening. Het voelt goed om al in je eerste weken iets bij te dragen aan het team en het bedrijf.

Een inwerkprogramma is iets wat je constant moet evalueren. Nodig nieuwe medewerkers na een maand uit voor een gesprek. Heeft iemand alle kennis om zijn werk uit te voeren? Zijn er nog bepaalde trainingen nodig? Hoe heeft je nieuwe collega de inwerkperiode ervaren? Zo kan je de onboarding blijven verbeteren en maak je medewerkers fan vanaf dag één.

Wil je dat we met je meedenken over jouw onboarding?