Generatie Z en het sollicitatieproces
Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) is een generatie die het voor het uitkiezen heeft op de arbeidsmarkt. Daar moet je je als werkgever bewust van zijn en dat begint bij het werven. Deze generatie werkt om te leven en niet andersom. Een baan moet leuk zijn, uitdaging bieden en voldoende ruimte geven voor persoonlijke ontwikkeling. Het gaat om de ervaring die je als werkgever biedt. Hoe zit dat bij jou?
Inzicht in Generatie Z: kenmerken en arbeidsmarktvoorkeuren
‘Generatie Z is geboren met een smartphone in hun hand’, wordt er weleens gekscherend gezegd. Een echte digital native-generatie, dit bepaalt hoe ze graag communiceren: snel en veel. Ze zijn opgegroeid in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan en de economie onzeker is. Wij omschrijven deze generatie als ondernemend, zelfbewust en een grote voorstander van een gezonde werk-privébalans.
Wat lastig is voor werkgevers is dat deze generatie zich niet verplicht voelt om lang bij hetzelfde bedrijf te blijven werken. Ze houden goed in de gaten of er leukere banen voorbijkomen. Binding met jou als werkgever is dus enorm belangrijk.
Hoe trek je de aandacht van Generatie Z in je wervingsproces?
Hou op je werken-bij site en in je vacatures voldoende rekening met de kenmerken van deze generatie. Leg de focus in je uitingen op wat je te bieden hebt en vooral op waarom het leuk is om bij jou te werken.
Verder solliciteert deze generatie graag snel en makkelijk, het liefst via hun smartphone. Is je website mobielvriendelijk? En word je zelf blij als je naar je vacature(s) op je mobiel kijkt? De tekst moet makkelijk te scannen zijn, verhalend en ondersteund worden met afbeeldingen, video’s en vergeet ook de emoticons niet. Het moet van het scherm afspatten dat het leuk is om bij jullie te werken.
En hoe makkelijk is het om te solliciteren? Er wordt regelmatig gegrapt dat dit een generatie met belangst is. Laten we niet iedereen uit deze generatie over een kam scheren, maar zorg wel dat kandidaten via Whatsapp contact met je kunnen opnemen en het liefst ook direct kunnen solliciteren. Bied je die mogelijkheid op je werken-bij site al?
Het sollicitatiegesprek: hoe maak je indruk op kandidaten van Generatie Z?
Als het dan zover is en Generatie Z solliciteert, dan zijn er in het sollicitatiegesprek een aantal punten waar je rekening mee kunt houden om het deze generatie naar de zin te maken.
- Wees transparant en eerlijk over wat je te bieden hebt als werkgever. Voor deze generatie is het imago van de organisatie heel belangrijk.
- Laat zien dat je flexibel bent. Generatie Z is een heel ondernemend en doet graag andere activiteiten naast werk. Bied daar de ruimte voor.
- Leg uit wat je doet rondom het thema zingeving, Gen Z’ers zijn echte wereldverbeteraars.
- Benadruk wat je doet aan diversiteit en inclusie. Deze generatie gaat ervan uit dat je hier een beleid voor hebt.
Is er een klik met de kandidaat? Dan is het belangrijk om snel in kaart te brengen of de Gen-Z’er nog meer sollicitaties heeft lopen. Vaak is dat het geval, simpelweg omdat de banen voor het oprapen liggen. Deze informatie heb je nodig om te bepalen hoe snel je moet schakelen. Wees voorbereid: dat kan weleens heel snel zijn.
Kortom, Generatie Z heeft haar eigen voorkeuren waar je mee om moet leren gaan als werkgever. Maar als het je lukt om deze generatie binnen te halen en houden, dan zorgen zij wel voor de innovaties! Jij weet als geen ander dat dat belangrijker is dan ooit.