Het belang van beeld in je wervingsproces

Sollicitanten zijn liever lui dan moe. Logisch, want we krijgen de hele dag content voorgeschoteld en willen snel kunnen inschatten of iets relevant voor ons is of niet. Hoe help je sollicitanten daarbij? Met fotografie en video!

We durven wel te zeggen dat veel bedrijven de kracht van beeld onderschatten. We zien nog net te vaak vacatures zonder beeld of stockfoto’s op een werken-bij-site. En video ontbreekt bij veel werkgevers nog helemaal in het wervingsproces. Een gemiste kans, want het is juist beeld dat vacatureteksten tot leven wekt. Beeld helpt sollicitanten om een gevoel te krijgen bij jouw bedrijf.

Zeg maar cheese: eigen medewerkers voor de camera

Niemand kan het verhaal van jouw bedrijf beter vertellen dan je eigen medewerkers. We adviseren onze klanten altijd om hun eigen mensen op de foto te zetten en deze beelden op de website en in vacatureteksten te gebruiken. Dat is authentiek en dat is wat werkt. Stockfoto’s scheppen een afstand tussen een mogelijk nieuwe werknemer en jouw bedrijf. Deze beelden roepen geen gevoel op en dat maakt het lastig voor een sollicitant om te ontdekken of hij/zij bij je bedrijf past.

Zorg dat video’s snackable zijn

Naast fotografie is het ook belangrijk dat je gebruikmaakt van video. Juist die afwisseling werkt heel prikkelend. Wij zetten twee soorten video in.

  • Vacaturevideo

In een vacaturevideo komt één van je medewerkers aan het woord en vertelt wat de functie waar je een nieuwe medewerker voor zoekt inhoudt en zo leuk maakt.

  • Werken-bij-video

Een werken-bij-video laat zien hoe jij als werkgever bent en hoe het is om bij jouw bedrijf te werken.

Het is belangrijk om de video’s kort te houden. Maximaal één minuut. Snackable noemen we dat. Hoe meer zintuigen de sollicitant moet gebruiken, hoe beter jouw boodschap blijft hangen. Dus denk ook aan zaken als muziek, ondertiteling en een verleidende call-to-action.

Uitstraling van je bedrijf

Als je eigen beelden gaat maken, dan is het heel belangrijk om in de huid van een sollicitant te kruipen. Waar let jouw ideale sollicitant op? Hoe komt je bedrijf nu over? Hoe wil je dat je bedrijf overkomt? En hoe breng je dat over op een foto of in een video? Dat zit in de details. Iets aan de muur of wat planten kan op beeld al een wereld van verschil maken.

Kortom, zorg dat je werken-bij-site en vacatureteksten tot leven komen met eigen foto’s en video. Wil je dit uitbesteden? Dat kan bij ons.